Vikingeskibene

Aslak

Aslak er bygget af Maritimt forsøgscenter amba. i årene 2005-2008. Skibet blev søsat i Lejre Vig i Roskilde Fjord i maj 2008. Aslak er Danmarks næststørste vikingeskib. 

Aslak har sejlet som charterskib i Isefjord og Roskilde Fjord fra 2008 til 2018, hvorefter skibet overgik til Lyndby Vikingeskibslaug, som sejler skibet som foreningsskib. 

Skibet er ikke en egentlig kopi af et vikingeskib, men det er bygget i traditionen og er stærkt inspireret af Ladbyskibet fra Kerteminde. Målet med Aslak er at bygge et hurtigt og sødygtigt vikingeskib, som er egnet til at leje ud til turister, virksomhedsarrangementer o.lign.. 

Skibet har taget form ud fra bådebyggernes erfaringer og ideer undervejs i processen. 

Den er rigget med 71 m2 stort råsejl og skibet har en topfart på over 15 kn. under optimale forhold. 

Skibet er bygget af lærk på eg og behandlet med trætjære og linolie. Skibet er ikke bygget til at bruge ballast. 

Aslak egner sig godt til de indre danske fjorde og har besejlet mange danske øer, men det har også været i Tyskland og Sverige. 


Skibsdata: 

Længde: 24 m / Bredde: 4,1 m / Dybgang: 0,4 m (uden ror) / Vægt: 4 ton. / Årer: 38 stk. / Sejlareal: 71 m2 / Motor: 1 stk. / Sovepladser: 15 stk. / Telte: 2 stk. / Toilet: 1 stk.



  



Nidhug 

Nidhug er bygget af Maritimt forsøgscenter amba. i årene 1996-1998. Skibet blev søsat i Lejre Vig i Roskilde Fjord i maj 1998. 

Nidhug har sejlet som charterskib i Isefjord og Roskilde Fjord fra 1998 til 2018, hvorefter skibet overgik til Lyndby Vikingeskibslaug, som sejler skibet som foreningsskib. 

Navnet Nidhug kommer fra den nordiske mytologi. Nidhug levede sammen med en del andre figurer/guder mellem rødderne på træet Yggdrasil. Nidhug var en mellemting mellem en slange og en drage, som havde fjer. Når den rystede sig, var det ikke støv men menneskelig som støvet bestod af. Mange ord har sin oprindelse fra Nidhug, for eksempel nidkær, brødnid, niddig m.fl. 

Skibet er ikke en egentlig kopi af et vikingeskib, men det er bygget i traditionen og er stærkt inspireret af Gokstad-skibet i Norge. Målet med Nidhug er at vise, at et vikingeskib kan sejle lige op med et moderne sejlskib. Derfor er Nidhug bygget meget let og med en optimal form.

Den er rigget med 60 m2 stort råsejl og 2 læsejl på hvor 30 m2. Skibet har en topfart på over 15 kn. under optimale forhold. Skibet har en indbygget motor for at kunne holde sejltiderne i forbindelse med udlejningsaftaler og dårligt vejr. 

Skibet er bygget af lærk på eg og behandlet med trætjære og linolie. Skibet er ikke bygget til at bruge ballast. 

Nidhug egner sig godt til de indre europæiske farvande og har besejlet mange danske øer, ligesom det har været i Polen, Tyskland og Sverige. Nidhug har flere gange deltaget i kapsejladsen ’Sjælland Rundt’ og deltager hvert år i kapsejladsen ’Sjælland Rundt På Indersiden’.


Skibsdata: 

Længde: 16 m / Bredde: 4,1 m / Dybgang: 0,75 m / Vægt: 4 ton. / Årer: 20 stk. / Sejlareal: 60 m2 / Motor: 1 stk. Perkins 40 hk. Diesel / Sovepladser: 8 stk. / Telte: 2 stk. / Toilet: 1 stk.

Valkyrien

Valkyrien er bygget af Maritimt forsøgscenter amba. i år 1993- 1994. Skibet blev søsat i 1994 i  Lejre Vig i Roskilde Fjord i 1994. 

Skibet er inspireret af Vrag 1 (et stort handelsskib) fra Vikingeskibsmuseet i halv længde, hvilket betyder at formen er den sammen. 

Valkyrien har sejlet som charterskib i Isefjord og Roskilde Fjord fra 1994 til 2007, hvorefter skibet overgik til Lyndby Vikingeskibslaug, som sejler skibet som foreningsskib. 


Skibsdata: 

Længde: 8 m / Bredde: 2,44 m / Dybgang: 0,50 m / Vægt: 500 kg. / Årer: 8 stk. / Sejlareal: 15 m2 /

Hugin

Hugin er bygget og ejet af Tonny Andersen. Hugin indgår i Lyndby Vikingeskibslaugets flåden, som er beliggende i Lejre Vig. Skibet blev søsat i 1995. Skibet er ikke egentlig kopi af et vikingeskib, men det er bygget i traditionen og er stærkt inspireret af en nordisk fjordbåd, som hedder fireåring. Skibet er blevet brugt som transport mellem sæter og by. 

Skibet er bygget primært som robåd, men skibet kunne også føre sejl. Det er et meget hurtigt skib og kan sejles med både råsejl og smakkesejl. 


Skibsdata: 

Længde:  7,30 m / Bredde:  1,60 m / Dybgang:  0,40 m / Vægt: 350 kg. / Årer: 4 stk. / Sejlareal: 7,5 m2 




Munin

Hugin er bygget og ejet af Tonny Andersen. Munin indgår i Lyndby Vikingeskibslaugets flåden, som er beliggende i Lejre Vig. Skibet blev søsat i 1996. Ligesom Hugin er Munin ikke egentlig kopi af et vikingeskib, men det er bygget i traditionen og er stærkt inspireret af  en nordisk fjordbåd, som hedder fireåring. Skibet er blevet brugt som transport mellem sæter og by. 

Skibet er bygget primært som robåd, men skibet kunne også føre sejl. Det er et meget hurtigt skib og kan sejles med både råsejl og smakkesejl. Munin har været mange år på land og dette års vinterprojekt går på at få sat Munin i stand. 

 

Skibsdata: 

Længde:  7,30 m / Bredde:  1,60 m / Dybgang:  0,40 m / Vægt: 350 kg. / Årer: 4 stk. / Sejlareal: 7,5 m2